Monday, September 30, 2013

Cara simpan buah kelapa

Hehe....ri ni aku nk kongsi cara aku simpan buah kelapa....ok, aku yakin ramai yg guna santan segera kan....?santan kotak o santan peket o myb jgk guna susu je klu nk masak yg berlemak2 kan.... Aku dlu pon pengguna santan segera gak mula2 kawen dlu....tp xtau la, aku masak ape pon guna santan sgera xsedap lak rasanye....atau mungkin tgn aku yg keras xpandai nk guna santan sgera tuh....huhu....sedey....padahal itu ler yg memudahkan kje kt dapur kannnn....tp siyes, aku memang masakkan aku xkan menjadi guna santan kotak o santan peket..... So, hubby aku akn slalu beli kelapa parut klu aku nk masak yg bersantan2 ni....agak leceh ok....

So, solusinye kami beli la mesin parut kelapa....aku dh biasa guna kt umah mak aku dlu2.... Stakat jari-jemari luka berdarah 2 3 kali tu dah bese dh....tp xpenah serik ok memarut kelapa guna mesin.... Begitu jgk la ngn kt umah aku ni sndiri, ade la jgk 2 3 kali terluka kena mesin, alah bisa tegar bese...eh, btul ke?huhu..... So, skrg tinggal hubby aku beli buah kelapa je la....guna santan segar lebih afdal bagi aku yg xbape nk reti memasak ni....huuuuuu.....

Tp stakat masak lauk utk 2 org makan aku ngn hubby je, xkan habis sbiji kelapa utk amik santan kan....klu yg bese beli kelapa kt pasar, paling kurang guna sebelah kelapa je utk skali masak....so, yg sebelah lagi aku simpan camana? Haaa....ini yg aku nk kongsikan ngn uols cara aku simpan.....cara aku la....kot2 uols ade lagi cara yg lbih praktikal leh la kongsi idea gak ngn aku....coz aku memang pengguna tegar santan segar....hehe

Ni mesin kelapa aku
Nampak x berus sabut tu?
Aku guna utk bersihkan mesin stiap kali lpas guna
So, mesin ni sntiasa bersih time nk guna
Klu kita bersihkan time nk guna je, nti mata mesin tu cepat tumpul...
Mak aku yg cakap.....heeee

Ok, ni la cara aku simpan kelapa yg lebih
Taruk air kt dlm tu then ltak je ats bekas 
Pastu simpan camtu je dlm esbok
Xpe nmpak open pon, buah klapa kan xberbau
N klapa akn tahan lama klu taruk air camtu
Amik santan nti pon xde masam2...
Siyes, aku dh lama praktikkan cara ni
Cara ni mak aku yg ajar....
Klu xtaruk air, nti klapa akn kering

Aku simpan camni je dlm esbok
So, klu nk guna santan amik n mesin je la
Pastu perah santan
Memang segar dr ladang...hehe

Ni buah kelapa amik kt umah mak aku
Balik raya ri tu lagi ni
Ade lagi ballance 4 biji
Time balik ganu mesti wat balik bekal buah klapa
Buah klapa yg mak aku tanam besar2 tau
Sbiji klapa aku boleh guna santan utk 4 kali masakkan 
So, ngn cara yg aku praktikkan alhmdllah boleh mkn santan segar
Utk memasak.....
Oh ya, utk pastikan buah klapa yg blom dibelah tahan lama
Pastikan jgk uols letak buah ngn cara yg btul
Mcm dlm pic ats ni...yg ade kulit ckit ltak mngadap ke ats
Supaya buah xcepat rosak/busuk....
Paham ke idok?ngeeeee

1 perkara lagi aku jenis xreti nk simpan santan segera yg dah diperah siap2 dlm esbok
Klu kuarkan mesti jadi ketul2
Pastu bila masak dh jadi mcm pecah santan....cair je......huhu
Slalu camtu time dlu2 tau....
Tp skrg tidak lagi =)
Aku pon bukan tiap2 mnggu buat masakan bersantan
Kna jaga ksihatan family jgk kannnn....

Ok, ini adalah gambaran sbenar esbok aku
Sntiasa penuh....w/pon dh kemas bnyak kali....
Ye, aku tahu sakit mata
Tu yg rasa nk request peti besar ckit tu....haha....gediks
Ni balik dr econsave kmaren xsempat nk kemas elok2
Hari mnggu camtu la, sume main campak je....
Kejar masa sngguh2
Pastu bila masuk hari isnin baru la start kje....
Kje2 surirumahtangga.....




5 comments:

Aty_Fared said...

Waaaahhh rajin giler parut kelape sndiri...!! Tak pernah buat sekalipon..huhu..sadis..beli siap jer...

Baiduri said...

Haha...bukan rajin sgt pon aty, tp dh xreti guna santan sgera....ngeeee

Ummiarissa Mahdi said...

saya pun rasa tak sedap kalau guna pek santan dalam kotak..saya pun dah beli mesin parut sendiri,tapi saya parut siap-siap boleh 2 biji kelapa,masuk dalam plastik (4 plastik),simpan dalam peti beku,bila nak guna rendam dalam air panas sekejap kemudian blender...ok jugak...jimat ruang dalam peti...

Baiduri said...

Ummiarissa: oo....xmasam ek simpan camtu? Em, ok gak jimat ruang kan...boley try nti ni...hehe

IzZa HaDi said...

Salam,

being an authorised EPHYRA dealer, im so excited to share with you the product that has giving wonders to most of the ladies out there.

FYI, im selling EPHYRA at a very good deal! (below market price for sure!)

let me know if you are interested :)

spread the love!

Izza (EPHYRA Authorised Dealer)
0192198619
izza_grrl@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...