Thursday, December 31, 2015

24 hour sales!!

sori, terlewat ckit up post ni...tapi masih ada waktu untuk beli set combo manjàkani.... murah dari harga biasa....rugi xgrab produk istimewa & khas untuk wanita ni.....

encik2 suami...hadiahkanlah set combo ni pada bidadari tercinta, pasti mahligai ibarat baru dibina ☺

boleh juga hadiahkan untuk ibu, mama, ummi, emak tersayang untuk kesihatan dalaman mereka yang setiap hari memastikan rumah kita dalam keadaan terurus ☺


12 t/mlm (31 dec 15)
sehingga
12 t/mlm (1st jan 16)

sms/whatsapp 019 513 8283
puan ina ~ pengedar berdaftar ☺ 

Serbuk Manjakani pelbagai guna:

1) Minuman Kesihatan
Bancuh 1 sudu teh serbuk manjakani dengan madu dapat membantu awet muda, perapat, dan juga rawatan payudara. Sangat sesuai untuk wanita baru lepas bersalin untuk mengecutkan Rahim dan menyembuhkan luka dalaman.(wanita berkahwin 3x seminggu/wanita belum berkahwin 1x seminggu)

2) Masker untuk awet muda & kulit yang berjerawat
1 sudu teh serbuk manjakani + air, sapukan ke muka, tunggu kering dan bilas. 3x seminggu jika jerawat teruk, 1x seminggu memadai untuk awet muda.

3) Masker untuk kulit yang berjeragat
1 sudu teh serbuk manjakani + parutan timun + air, sapukan ke muka, tunggu kering dan bilas.

4) Masker untuk kulit yang sensitive
1 sudu teh serbuk manjakani + parutan tomato + air, sapukan ke muka, tunggu kering dan bilas.

5) Bayi demam kuning/ demam
1 sudu teh serbuk manjakani + air mandian bayi
Mandikan bayi dan bilas.

6) Ruam pada bayi/ dewasa
1 sudu teh serbuk manjakani + bedak sejuk + air
Sapu pada ruam

7) Pencuci antiseptic/ merawat luka
1 sudu teh serbuk manjakani + air (jadikan pes)
Sapu pada luka, biarkan kering dan bersihkan. Lakukan sehingga luka sembuh. Sesuai juga untuk luka bersalin nomal/czer

8) Ulser mulut/ mulut berbau
1 sudu teh serbuk manjakani + air untuk berkumur

9) Perapat (wanita yang sudah berkahwin)
1 sudu teh serbuk manjakani + air, gentel dan masukkan ke dalam saluran faraj. Bahan ini akan keluar sendiri apabila membuang air. 1 sudu teh serbuk manjakani + air, sapu di pintu faraj.

10) Bertangas
campurkan serbuk manjakani dengan bahan bertangas/ gunakan serbuk manjakani 1sb sahaja dicampur air panas untuk bertangas.

11) Pencuci intim
1 sudu teh serbuk manjakani + 1 gayung air, cuci bahagian intim.

12) Scrub badan, boleh menghilangkan daki badan.

13) Buasir/ bisul
1 sudu teh serbuk manjakani + air (jadikan pes)
Sapu pada buasir dan bisul sehingga sembuh.

for more tips health care
klik LIKE my fb page:

 

Pembersih intim wanita Manjakani

Sticky post entry...

Em, penting ke pembersih intim ni ek? Klu ikutkan bahagian intim kita sememangnya dh ada bakteria baik khusus menjaga miss v kita.....so, xperlu dah kot nk pencuci bagai....cukuplah bilas ngn air mutlak sebersih-bersihnye sehingga hilang bau.....

Tapi.....perlu diingatkan, semua benda dlm hidup kita ni berpasangan.... dah ada bakteria baik, sah2 ada bakteria jahat jgk..... di sini la bermulanya peranan pembersih intim wanita ni.... bukan setakat nk pastikan bersih n suci je, tp dlm masa yg sama berkawan baik ngn bakteria yg menjaga miss v kita tu.... so, depa bleh la brganding bahu menjaga kesihatan dannkebersihan di bahagian itew.....gitewww.....

Dulu2 time anak dara aku slalu gak la beli pembersih intim ni.... pakai time period kan.... xsilap aku beli yg ada ekstrak sirih kot, lupa dah brand apa...ye la, dulu2 time anak dara malu weh klu kt kawasan tut berbau ke hape ke kan..... tu time anak dara, ni dh jadi mak dara ni spatutnye lagi2 la penting kita mnjaga kawasan tut kannn..... dgn proses brsalin lagi, aktiviti ngn cik sayang lagi... nak2 pulak tiap2 hari krja umahnye xpenah nak abis.....so, selalu brgerak sana-sini...punca peluh gak tu kt dlm tu kannn... dari peluh ni la datangnya bakteria jahat yg mnganggu bahagian intim kita tau.....huhu

Ish....aku sndiri pon klu masuk toilet melepas hajat kecik@besaq....siyes aku xyakin klu basuh xguna sabun... rasa mcm ada bau2 melekat....haha..apatahlagi klu time piyed bagai plak, lagi2 la....sbelum2 ni aku xkisah mana basuh pakai sabun biasa ke hape ke....apa yg penting xde bau....hoho, ngeri plak bila ingat2 balik weh...bahagian sensitip tu ko main basuh ngn sabun biasa je....tapiiii......alhmdllah, kini aku dh jumpa produk khas yg memang sesuai tahap gaban ngn aku untuk guna hari2 basuh bahagian sensitip aku ni.....nk guna tetiap hari ni produk dia mesti xde bahan kimia n sabun....kenapa sabun? Sebab sabun pH dia akan membunuh bakteria baik kawasan miss v kita...produk yg aku guna skrg juz gunakan gel dgn ekstrak manjakani, sireh n perapat....wallah weh....manjakani tuuuu.....sedia maklum la wahai kaum hawa, manjakani is agen perapat semulajadi n herba khas utk kita tuuuu.....dgn daun sireh plak.....buatkan aku bertambah2 yakin gunakan produk ni..



Pembersih intim wanita Manjakani
Warna dia hijau manjakani
Wangiiiii.....
Aku suka :-)

Meh aku share kelebihan ramuan yg digunakan dalam
PEMBERSIH INTIM WANITA MANJAKANI ni....


Manjakani→ kandungan tannin yg tinggi membantu menegangkan bahagian intim selepas melahirkan anak.... sifat antiseptik semulajadinya berupaya mencegah bakteria, kulat & yis (punca utama gatal-gatal & bau kurang menyenangkan pd bahagian intim wanita).
Daun sireh→ terkenal dengan kemampuannya menyegarkan dinding kelamin wanita, mengembalikan keanjalan & mengurangkan cairan berlebihan yg boleh menyebabkan ketidakselesaan & rasa tidak menyenangkan sesetengah wanita.
Serapat→ berupaya membaiki & menegangkan tisu faraj....
Serta wangian yg sgt menyegarkan

Antara kegunaan dia plak.....
♡ membersihkan, menyegarkan & menyakinkan setiap hari
♡ menghapuskan bau yang tidak menyenangkan
♡ merawat keputihan
♡ mengetat & merapatkan dinding faraj


So, yg ada masalah boleh pakai, yg xde masalah pon boleh pakai hari2....pH dia 3.8 memang sesuai sgt2 ngn pH semulajdi bahagian intim kita.... alhmdllah aku suka agt2 guna produk ni sebab 1 hari panty aku memang xde bau, lepas guna berangin je....haha.....rasa segar.... nk solat pon lebih yakin ngn tahap kebersihan anggota badan n pakaian....in shaa Allah :-)

Jadinya aku suka sgt2 nk kongsi produk terbaik ngn uols di luar sana....cantik luar cantik dalam...sape xnak kannnnn.....
Mana nk dapatkan produk ni?
Jagan bimbang....aku guna, aku jual jgk...

Boleh sms/wassap aku 019 513 8283 (Puan Ina)....
In shaa Allah aku cuba bantu selesaikan masalah miss v yg berbau....n bagi keselesaan sepanjang hari uols.....
Jom terjah page 

untuk berkenalan lagi ngn khasiat manjakani ni :-)

..

Thursday, November 19, 2015

Thaqeef dah 1 tahun

Alahai anak....dah masuk 1 tahun hari kamis minggu lepas (12 hb 11/15) hero kecik aku ni....cepat sungguh masa berlalu... stahun yg lepas aku ngah sarat kandungkan thaqeef waktu paginye.... skrg dh stahun wei....dh boleh jalan....dh boleh menari goyang2 montot....aktif kemain...alhmdllah sihat walafiat hingga kini....smoga terus sihat ye hero kecik mama....

mama jarang update pasal thaqeef....padahal bnyak je stori thaqeef yg mama nk share....bnyak sgt syg....minggu lepas dh pon ulang tahun kelahiran thaqeef yg pertama.... mama doakan hero mama ni sentiasa dlm rahmat Allah.... skrg dh bnyak akal, mama nk buat homeschooling utk kaklong pon sdikit terbatas....coz thaqeef sgt aktif, naluri utk meneroka sgt kuat....kena cari aktiviti yg boleh buat sama2 ngn kaklong....xsempat nk kretif mama...huhu

ingatkan nk pospon dlu beli kek utk thaqeef hari kamis tu coz papa ckap dia balik lewat ada meeting....so malas nk menunggu bagai, pospon hari sabtu la....skali dlm kul 7 lebih kot hubby kol tanya nk beli kek thaqeef x? eh, boleh gak...kaklong ngn thaqeef pon xnmpak ngntuk lagi.....so, merasa mama ngn kaklong mkn kek....thaqeef? amek gambo je....pandang2 je.... cuit pon mama xbagi kek thaqeef...hehe, jgn marah ye syg.... kamu xbleh mkn kek lagi....

Kek thaqeef yg simple
Papa nk beli kek ais krem
Tp da abes...yg pon boley laaa....

Bezday sape sbenarnye ni?
Nape org lain yg potong kek?
Hehe...kaklong tlg potong utk thaqeef ye syg
Awk tgk je....

Bezday boy yg xtau pape....
Xpe la, nti awk dh besau
Leh baca blog mama ni kan.....
:-)

Ape pon doa mama sntiasa 
Mengiringi anak2 mama
Tq papa 4 everything....

Kaklong time ni je mkn kek
Pastu yg lain tu mama srg habiskan
Huhu...
Alamak, kt blakang kaklong nmpak backdrop
Yg mama buat bezday kaklong 
Thaqeef punye mana?
Sori syg....ingtkan papa nk pospon
Emergency case papa beli jgk kek
Tris potong kek kannn....
So xde la backdrop thaqeef punye.....
Next year in shaa Allah yek.....

Selamat ulang tahun kelahiran yg pertama hero kecik mama...
Jadilah anak yg soleh, khalifah Allah yg dirahmati
Berbaktilah pada agama besar nti yer.....
Muaxsss ketat2......








 

Thursday, November 12, 2015

Khasiat Herba Anugerah untuk Wanita

Buah manjakani memang tidak dapat di nafikan lagi khasiatnya untuk kesihatan dalaman wanita khususnya yang telah berumahtangga bergelar isteri dan ibu. Diyakini sangat baik menjaga bahagian peranakan wanita dan kebahagiaan hubungan suami isteri di kamar tidur.Di samping itu, hasil penyelidikan moden tentang kandungan khasiat dari biji manjakani juga boleh memyembuhkan pelbagai penyakit dan jangan terperanjat juga ia dapat membantu dalam proses kecantikan wajah dan tubuh wanita. Mari kita selongkar lagi rahsia di yang tersembunyi dengan Kapsul Manjakani Mama_Tasneem..Khasiat Herba Anugerah Untuk Wanita.

khasiat buah manjakani

Saturday, October 31, 2015

Manjakani

                                                     Sticky post entri...


Sape yg tak kenal manjakani? angkat tangan....hehe.. 

kebiasaannya anak2 dara jarang kenal buah manjakani, tak kata kt orang la, aku dulu2 time anak dara pon rasanye langsung tak kenal buah manjakani...mak plak xde sebab kot klu nak brcerita pasal manjakani ni kat aku... sampai la aku dah kawen, pegnen, gugur... pon tak kenal lagi buah manjakani....setahun kemudian ada rezeki lagi aku pegnen, bersalin n 1st time berpantang...mesti la bnyak google utk cari maklumat kan.....

tapi....sekarang aku dah ada anak 2 org, barula aku betul2 kenal apa itu buah manjakani, apa kegunaannya, khasiat2nya....sampai la aku terjatuh hati sepenuhnya dgn buah manjakani ni...

Manjakani adalah buah ajaib juga dikenali sebagai herba anugerah yg dicipta Allah utk kaum wanita...terlalu banyak khasiatnya utk menjadikan wanita kekal bak perawan walaupon sudah berkahwin n mempunyai anak....

Manjakani bukanlah 1 penemuan baru, tapi sebenarnye dah berkurun sejak zaman nenek-moyang kita lagi penggunaannya dlm perubatan khususnya utk wanita2 yg baru lepas bersalin sama ada bersalin normal, pembedahan, ataupon yg mengalami keguguran... sgt2 bagus utk memulihkan luka di dalam & di luar rahim seterusnya menyihat dan mnyuburkan rahim...

Apa rasa manjakani ni? hoho...nama pon herba, opkos la pahit yg amat...hehe org moden skrg memang brmusuh la rasa pahit kan...? sape sanggup telan hoi... melainkan mereka yg brjiwa kental je mampu telan...itupon mungkin dicampur dgn madu, jus, atau bla bla bla....

tetapi....jgn risau....klu masih ada yg ingin mengamalkan manjakani mcm aku, cubalah Kapsul Manjakani...aku gerenti kapsul memang paling mudah utk kita amalkan sebab xde rasa apa pon...n yg penting khasiatnya tetap terserat n tersejat dlm badan kita....

   

iyeee....aku sendiri dah amalkan kapsul manjakani ni hampir setahun dh....lepas habis pantang, dekat2 thaqeef nk masuk 3 bulan camtu aku dah start makan....bukan susah pon, telan je...semudah abc....hehe....susu aku makin meriah2....langsung xpanas n langsung xde effect pd thaqeef.... ye la, aku juz amalkan manjakani tulen tanpa campuran 100% asli....sebab tu ianye tak panas, dan sgt2 sesuai utk ibu2 yg mnyusu....takkan ada effect pd baby, susu brtambah meriah...

Disebabkan khasiat2 manjakani ni la aku sendiri telah jatuh cinta dan menjual produk istimewa ni sebagai rahsia wanita utk menambat hati suami.... dalam erti kata lain produk istimewa sebagai rahsia memikat suami....haaaa....tak teringin ke nk mencuba?? aku sgt2 yakin dengan kapsul manjakani ni, dats y aku sharing...kerana aku sendiri yg mengalami kesan2 kebaikkan dr buah ajaib ni....


in shaa Allah di lain entri aku akn kongsikan dengan lebih jelas lagi khasiat yg terkandung dlm buah manjakani yg wajib kita semua tahu....bukan terhad kepada kaum wanita saje, bahkan untuk kaum lelaki jgk....hoho, jangan terkejut kay....kerana lelaki jgk boleh gunakan manjakani untuk merawat buasir.....haaaa....jgn tak percaya...


Takpe...sebarang pertanyaan untuk mendapatkan Kapsul Manjakani boleh sms/whatsapp terus ke 019 513 8283...

 

Tuesday, October 27, 2015

Happy Holiday

Kemaren menempuh perjalanan yg jauh....hubby dpt cuti seminggu utk abiskan cuti tahunan, so apa lagi...moh ler balik ganu kiter.... kul 5.30 pg dh gerak, hangkut thaqeef n kaklong yg tgh melena....xyah mandi bagai, kang brperang plak...huhu.... plan nk gerak kul 4 pg, biar smpai awal ckit....kemas itu kemas ini, masak bubur nasi lg kekdahnye, dkat2 nk subuh bru gerak....singgah smyg subuh kt masjid ...... pastu smbung gerak lg, ngam2 dh cerah singgah brkfast kt restoren kari kepala ikan salim kt Grik......


Perjalanan dr sg.petani ke dungun amik masa 7 8 jam dgn kids hokay....hoho....thaqeef plak duk dlm kete mcm duk dlm umah dia, melilau...aktif bagai...aku duk depan ngn tukar ngn kaklong yg duk blakang....bimbang kot2 cik thaqeef tertolak gear ke hape...laju je tgn kecik dia, aku plak kadang2 teralik xsedar....so terpaksa duk blakang ngn dia....xpenah2 duk bhagian blakang ngn ank....huhu

Dlam kete dh mcm tokang pecah
Aku pon dh tingtong coz mlm dh tdo lewat packing baju bagai
Pg bngun awal lak....huk2
Tp ok jer...nk balik ganu punya pasal
Apa pon no hal....ngeeee

Kaklong jdi pembatu papa lak
Duk depan

Aktif....
Mampu tgk je ler

Tp akhirnye....
Tertewas jugek....fuhh

                                  Alhmdulillah....w/pon skejap
                                    Sempat jgk la mama lelap mata jgk
                                   Kul 1 lebih camtu sampai kt teratak bonda
                                  Alhmdllah....

So, hri ni moh ler kite jenjalan cari pasal...ngeh3...
Sempat lg up n3...cik thaqeef mentido ni, sempat la sat.....hehe









Sunday, October 25, 2015

Thaqeef 11 bulan ++

Dah lama aku xupdate pasal hero kecik....sori thaqeef syg, mama xsempat la...

Skrg thaqeef dh msuk 11 bulan lebih, ckit lagi nk stahun dh...kejappp je nk stahun dh hero kecik aku ni.... perkembangan terbaru, thaqeef dh bleh jalan 2 3 tapak....suka panjat2, panjat sofa, panjat katil, panjat kerusi....hoooo....sdikit mencabar stamina mama dia... dh la laju aje panjatnye....kadang smpai menjerit2 aku takut dia jatuh....n penah gak la jatuh, xsah la xpenah jatuh kan....fuh.... gigi plak ngam2 masuk 11 bulan tumbuh gigi ats, pastu 2 3 hari palk tumbuh gigi bawah....so, kejanye nk menempek je ngn mama....bukan baru nk menempek, tp sejak 2 3 bulan sblom ni lg...aduss...heran la aku, kadang ngn papa dia pon xmo....mama jgk.... so, agak penat ckit tiap kali nk memasak sambil dukung dia, buat itu sambil dukung, buat ini sambil dukung....arggghhhh.....tgk la tulang mama awk ni thaqeef besaq mana....tp alhmdllah sgt coz kesihatan thaqeef sgt2 memuaskan....tumbuh gigi pon rilek je xde demam bagai..... kaklong dlu mula2ntumbuh gigi sempat la jgk mendemam.....btul la, lain ank lain perkbangannye....beza sgt2 hokay ank boy n ank gurl.....

1 lagi hobi thaqeef suka mngemas....aku tiap2 ptg selalu je maraton kemas umah, dekat2 papa beliau nk balik....fuh...

Ni pot biasa la ngemas2
Rak buku
Dh ada kulit buku yg copeng2
Bekat gigitan beliau....huk2

Tp bila senyum sengih camni
Otomatik cair je jiwa aku
Aduhai anak.....huuuu

   Kaklong plak biasa la, bnyak mengalah
Kesian jgk coz aku skrg xsempat nk buat aktiviti ngn kaklong
Sampai kadang2 kaklong pon naik tuntrum
Ye la, asyik main srg2 je
Kesian hokay, tp aku xde pilihan
Thaqeef asyik la nk brtempek
Nk buat aktiviti pon kadang adknye kacau
Klu biar kang, haru biru plak...

Hari2 bnyak aku melayan kaklong main bola n main badminton je dlm umah...thaqeef ckup suka tgk aku n kaklong lari2,
Lompat2 kejar bola ....eh, main dlm umah k...bukan luar umah

Sabarlah kaklong, thn depan kaklong nk p school dh
Nti mama n thaqeef mesti rindu nk main ngn awk
Drama plak......huhu

Camana pon...mama harap ank2 mama membesar chat jadi ank yg soleh n solehah yek....

Nti kita sambung lagi story pasal kaklong n thaqeef....

Friday, October 16, 2015

Kentang goreng rangup...

Kt umah aku slalu je ade stok ubi kentang...kadang smpai kecut2 coz xguna sgt....aku reti masukkan dlm sup je, kadang2 kari...tp tu la, kadang2 xsempat nk guna dh kecut...dh lain ropenye....membazir... 


Penah la konon2 wat krepek kt kaklong...tapinye xrangup n berminyak2...mana la anak aku nk mkn oi...mamanye sndiri pon xlalu nk makan kan?...


Tapi...baru2 ni trjumpa resepi kentang goreng kt fb, kbtulan stok ubi kentang memang ada dlm peti...so, try la buat kot menjadi kannn....hasilnye,

Tadaaa....
Siyes rangup cam krepek ubi kayu
Sedap....n xbrminyak pon
Kaklong opkos la suka mkn....
Pasni boleh goreng lg la....
Xckup ni, wat 3 biji jek...huhu

Meh nk share cara2nya....

3 biji ubi kentang
2 sb cuka
500ml air
Minyak utk mggoreng

Kupas ubi n sagat guna pngupas buah...err, sagat je la nipis2 cam krepek tu kan.... pastu didihkan air+cuka, masukkan ubi dlm 3 mnit je.... then basuh n tos ubi tu....pastu goreng la smpai garing2.... bleh tambah perencah maggi kari.... aku xletak coz buat utk kaklong, rasa lemak2 dh sedap.... cuba la...xyah beli potato chip dah kannn....hehe


Saturday, October 3, 2015

Jamu manjakani tulen...

Hmmm...ri ni aku rasa nk share ckit jamu yg aku amalkan lepas brsalinkan thaqeef.... dlu2 xminat jamu coz dlm mind dh set jamu is pahit....ye la, dlu2 xpenah beranak....body ok lagi xde skru yg longgar kannn.... eh, tp seingat aku rasanye aku ada beli jamu mak dara kot lepas keguguran dlu...tp xabes pon mkn w/pon kapsul je...kapsul kan senang telan je xde rasa apapon...tu pon xabes jgk coz aku xde rasa kesan apa...ye la, xbranak lg time tu so xde la nampak kesan apa....

Pastu lepas brsalinkan kaklong tasneem aku xde amal apa2 jamu jgk....hmmm, rasa cam body mantap lg kot time tu....huhu...tp lepas brsalinkan thaqeef baru la aku rasa body bnyak yg longgar...plus plak umur dh masuk 3 series.... dlm pantang sgt la down, ye la brsalin czer so xleh nk mngurut awal2 n aku plak cetek ilmu xtahu czer pon bleh pkai bengkung.....arrrggggghh.... xde la ngadu kt sesapa, ngadu kt mak aku je ler.... pastu mak aku suh mkn jamu...aku xbrani takut ank panas, bf kannn.... so dlm pantang juz amalkan set brpantang salindah homoephaty jee... sampai la dekat2 nk abes pantang aku cari bidan utk urut lepas brsalin.... czer bleh urut lepas 30 hari yek.... tp bidan yg dekat ngn umah aku ni duty dia penuh...tiap2 hari ada customer...hoho...tu yg aku trpaksa tnggu turn dkat2 nk abes pantang baru dpt mngurut.... sedey.... tp ok la dpt jgk mngurut 3 hari brturut3....syok gile org uli badan kite kan?? Hilang rasa lenguh2 badan.... kebetulan plak budan ni ada jual jamu kacip patimah...katanye sesuai je utk org lepas brsalin n yg mnyusu pon boleh telan jgk...xde effect kt ank, so aku try alhmdllah serasi....aku abeskan sbotol, katanye elok jgk utk kempiskan perut coz aku kan xbrbengkung....tp perut aku idok pon kempis jgk...huk2....tp ok la jamu ni utk kecutkan rahim n utk proses pemulihan dlaman jgk kan.... dh abis sbotol tu aku xde sambung dh, pastu mak aku sruh cari jamu manjakani plak utk aku amalkan.... time tu aku pon masih lg rasa kelonggaran bagai badan ni...down tu ada lg....alhmdllah aku dpertemukan ngn jamu manjakani tulen...jenis kapsul....so senang telan ajo.. mula2 amalkan jamu ni hubby aku yg perasan dlu...coz dia tahu aku amik manjakani lepas 'bersama' dia tanya nape ketat yang? sebab u makan jamu tu ke? Awww....meleret senyum aku....hoho... terasa ada keyakinan ckit dlm diri ni.... xde rasa kelonggaran dh, xde kering2 dh... bila kita ada keyakinan, otomatik semangat dlm diri tu ada... melayan kerenah ank2 yg masih kecik pon xde kesemputan sgt....susu alhmdllah meriah, maklumlah bf ank boy, kjap2 nk nenen...jap nk nenen...hehe... langsung xde effect apa pon kt thaqeef, so smpai skrg la aku mkn jamu manjakani ni...thaqeef dh masuk 10 bulan lebih... penah hari tu aku tanya hubby, yang...u rasa ketat ke, longgar ke, biasa2 je yang? coz lama dh xtanya camana 'performance' aku kannn...alhmdllah hubby aku kata 'ok, ketat....tq syg'....heeee, wife mana xmeleret senyum bila hubby menghargai kita kannn....

Penah jgk la aku skip mkn jamu manjakani ni dlm seminggu kot coz aku baru consume produk kecantikkan Ephyra...so aku igt xmkn jamu xpe dh kot.... tp aku rasa mcm lopong plak bila xmkn jamu, body mcm xkemas n xmantap.... makanye, w/pon aku consume Ephyra, jamu manjakani tetap aku mkn jgk.... alhmdllah ok je bila gabung produk kecantikkan n kesihatan ngn jamu manjakani ni....

Bnyak sebenarnye kelebihan manjakani utk kaum wanita ni..meh aku tempek ckit dr cik gugel ek:

Berikut adalah antara kegunaan manjakani dalam perubatan:-
- Awet Muda : Antioksidan dalam manjakani boleh melambatkan proses penuaan sel.
- Pencegahan Kencing Manis : Asid galik boleh mencegah kencing manis dan lelah.
- Pencegahan barah payudara dan rahim : Antioksidan dalam manjakani boleh mencegah barah buah dada 
dan barah rahim.
- Pencegahan bau yang tidak diingini : Oleh kerana manjakani bersifat astringen, ia boleh membasmi bakteria dan kuman yang mengakibatkan bau yang tidak selesa pada faraj.
- Merawat otot-otot di dalam faraj : Tannin yang terdapat di dalam manjakani mempunyai sifat menegangkan semula otot-otot dalam faraj dan menyebabkan faraj menjadi sempit semula.
- Mengawal lendir dan lelehan faraj : Astringen juga mampu menyerap segala lendir dan lelehan pada faraj yang boleh menyebabkan bau yang tidak selesa.
- Membersihkan lelehan haid dan nifas : Astringen juga mampu menyerap lebihan darah haid dan nifas.
- Mengecutkan semula tisu-tisu : Astringen juga mengecutkan semula tisu-tisu di dalam faraj terutamanya selepas bersalin.
- Menegangkan dan mencantikkan kulit : Astringen dalam manjakani boleh mencantikkan kulit dan mencegah jerawat.
- Mata yang sihat : Astringen terbukti dapat memberikan penglihatan yang jelas kerana ia mengecutkan tisu-tisu pada mata.
- Rawatan payudara : Oleh kerana manjakani mempunyai sifat-sifat menegangkan kembali otot-otot, maka amalan meminum minuman bermanjakani dapat memperbaiki payu dara yang telah hilang kekenyalannya.
- Gigi dan tulang : Kalsium dalam manjakani boleh membantu menguatkan gigi dan tulang.
- Mulut : Astringen dalam manjakani mengekalkan kebersihan mulut.
- Kulit kering dan berminyak : Astringen juga dapat mengawal kulit kering dan berminyak.
- Perawatan kronik ulser : Amalan meminum minuman manjakani juga boleh merawat kronik ulser.
- Pelbagai khasiat makanan : Disebabkan manjakani mempunyai serat makanan ia dapat melawaskan pembuangan air besar. Vitamin dan zat galian serta karbohidrat dan protein boleh memupuk kesihatan.

Aku juz share apa yg baik n brguna utk kita kaum wanita.... menjaga diri utk kerohanian rumahtangga....wajiblah kan ^___^
Iye, aku tahu susah nk cari manjakani.....tp xsusah jgk coz bnyak je org jual on9 skrg ni kan.... taip je manjakani kt cik gugel, xlarat nk baca bnyak sgt kan? Fb, insta pon melambak org jual....

Klu nk beli ngn aku pon boley, xde hal....benda baik n brguna, coz aku dh merasa kehebatan manjakani....dats y aku share... sharing is luving right??? Haha....panjang dh kot aku duk potpet.... klu nak wassap je aku 0195138283, sbotol rm30 ajo...ada 50 biji....










      

KAPSUL MANJAKANI mama_tasneem

Alhamdulillah....aku dberi kesempatan utk brkongsi manfaat n khasiat buah manjakani dgn uols smua n rakan taulan....

Buah manjakani adalah buah ajaib ciptaan Allah untuk kaum hawa.... herba anugerah ni merupakan herba tradisional yang cukup terkenal n sinonim dgn keupayaannye merawat 1001 masalah yg dihadapi wanita.... aku sendiri sbgai testimoni, bukan baru sbulan dua, tp dh berbulan2 aku amalkan mkn kapsul manjakani ni...nk masuk 10 bulan dh kot, since abis pantang mak aku sruh cari manjakani sbagai suplemen harian.... alhmdllah sbgai ank taat yg menurut perintah n smpai la skrg dh jatuh cinta ngn khasiat2 manjakani.....memang terbaik, n sgt2 digalakkan pada ibu2 yg baru lepas bersalin.... manjakani mampu merawat luka dalam n luar rahim....ia juga mampu memeriahkan susu badan n dun wory, xde effect lgsung kt baby....klu ada pon, kulit baby akan makin gebu-gebas....in shaa Allah....

Horaipe...xsmua org moden skrg mampu telan manjakani yg pahit tahap xthu nk cakap tu...so, kt cni meh la aku memperkenalkan kapsul manjakani mama_tasneem brand aku sndiri untuk uols cuba...aku yakin dgn herba anugerah ni, so aku share ngn uols smua....100% asli buah manjakni xde sbarang campuran....klu campur2 aku takut akn jadi panas....kesian la kt ank klu panas kan??

RM30 sebotol, 50 biji
Bentuk kapsul...so, semudah abc...telan je
Gerenti xkan rasa pahit
Khasit tetap dapat...

Banyak lagi khasiatnye
Ini adalah sebahagian aje....


Ada yg berminat nk jadi ejen?
Boleh sms/whatsapp aku sndiri : 019 513 8283
Smoga usaha aku dpt membatu wanita2 d luar sana
Dan, smoga usaha aku juga dberkati Allah swt hendaknye
Aameeenn.....


.

Sunday, September 27, 2015

happy bezday to me 23 sept 2015

Alhmdulillah...brtambah lagi usia aku... dah masuk 32 tahun.... dh tua oi...huhu....sehari sblom raya aidiladha adalah bezday aku....yg beznye mak aku siap kol pagi tu n wish beday kt aku....xpenah2 mak aku igt, slalunye aku sndiri yg gtau dia...hehe....suka la weh....

Aduyai, mcm blank plak aku nk menaip....tempek pic kek ngn beday present je la....hik2

Dapat kek ais krim secret recipi....
Sedapnye...mekaceh en.suami ^_^
Merasa jugek.....

Hadiah bezday tahun ni...heeee
Smnggu sblom bezday dh dapat adiah ni
Kbtulan hs lama rosak, bukan aku rosakkan
Kbetulan hokay....so, dapat la aku hapdet blog ckit2 time nenen kt thaqeef...heee
Terima kasih syg Dzul Helmi bin Ahmad Shukri....
I sgt2 happy....


Monday, September 21, 2015

Kenduri coursemate....

Stori kmaren punya....ye la, dh start holiday kan....wajib la ada kenduri2.... lepas zohor kmaren kami kuar, mula2 singgah kenduri kt lorong depan tu....dekat sgt2 ngn umah, so mkn2 dlu pastu salam2 ngn tuan umah....then trus brtolak ke Penang, Seberang Perai je...xde naik jmbatan bagai.... zulkarnain n shida dh tunggu siap2 tepi highway....pastu brjemaah la kami ke umah pengantin.... aku, hubby, zulkarnain, n pengantin lelaki adalah 1 universiti (UMS).... pastu aku, zulkarnain, n pengantin lelaki plak adalah 1 course (ekonomi kewangan a/bangsa)...

Dulu2 time tahun 1 aku slalu je gaduh ngn budak pngantin lelaki ni...nama dia shahrulnizam, tp aku panggil dia penguin....dia plak panggil aku cipan....hoho....uols leh bayang x c penguin ni duk kt cafe, tiba2 dia nampak aku n da geng kt tepi jaln seberang sana....then dia bleh jerit panggil aku 'cipan!!!....aduyai....tahun 1 kannnn.....freshi lagiii....haha....tahun 2 slow ckit, tahun 3 xde gaduh2 dah....slalu je 1 grup, 1 course kan.... rindu plak la zaman study kan....nk masuk 10 thn dh kami tinggalkan ums...huk2....

Alhmdllah kmaren dh slamat c penguin tu jadi husband org...hehe...moga dberkati n kekal ke jannah ye fren....cantik wifenye.... dlu brcinta ngn org lain kt ums kan? Ok2, xde jodoh....hehe...jgn marah...

Pengantin lelaki itu lah penguin...hehe
Tahniah sharul....
Silau la weh spot lite tu....
Apapon smoga bahagia slamanye yek...
Pic ngn zulkarnain n wife (shida) xde plak...aduyai

Time balik singgah Bertam jap, tgk umah baru zulkarnain n shida....dh siap tp xleh masuk g coz pmaju tnggu cf dlu
Xsabaq dh depa nk masuk umah sndiri....alhmdllah...
Klu aku pon xsabaq wei....umah dh siap, opkos la dh brangan2 nk susun_atur itu ini kannnnn....
Ok, pastu sempat gak la balik umah MIL jap ptg kmaren....
Lepas maghrib bru tolak ke sg.petani.....
Fuh, 2 kenduri je tp penat....


Saturday, September 19, 2015

Cameron Highland 2015

Stori 2 minggu lepas...al_kisah papa bawak kami p mkn stoberi kt cameron highland....alhmdllah, 3 hari 2 mlm... tahun lepas ber3 je...thn ni ber4....iye, bila kawen ngn hubby tiap2 tahun dia bawak aku p CH....tq hubby cayang....

Plan nk p 31 ogos, tp homestay bank xdpt....try lagi 4 sept, alhmdllah ada rzeki ank2 nk jenjalan.... brtolak petang jumaat dlm kul 3 lebih, hubby kje stengah hari je...smpai dlm kul 6 lbih kot...elok sampai je kaklong termuntah....ksian kaklong, abes baju yg dia pkai...ptut la dlm kete senyap je rupanye dia dh rasa lain mcm...xgtau xreti kot.... sblom check in kitorg trus singgah pasar mlm beli mknan n cuci mata ckit2.... dh smpai kt homestay bru la kaklong back to normal....ceria n cergas n cerdas...huhu... pastu xkuar mana dh...rest n kumpul energy....sojuk hoi.... dlu2 dtg xrasa sgt sojuknye....myb plus hujan kot....merasa la cam duk ngara omputeh...huk2

Hari kedua pegi MARDI....tiket rm5 kot adult, 2 badek ni foc....ye ke? Aku pon lupa, ye la hubby yg byar tiket....aku menonong je masuk sorong ank..... org ramai jgk....rombongan bas ramai, dr budak2 tadika smpai pkerja sektor....so, cam meriah jgk la.... plus org awam lagi mcm kami ni kan...tp bez xde la smpai xleh nk jalan....mcm2 ada dlm tu, dlu dh masuk tp xpusing habis....

Mula2 masuk Mardi akan jumpa ni la...

Alhmdllah cuaca sgt ok time kitorg kt cni
Panas kejap n redup...tu yg lama jgk round2 dlm ni
Kaklong siap main playground bagai
Jumpa playground dh ok dia....
Beli coklat stoberi, jln2 sambil kunyah
Thaqeef plak mood very2 gud boy
Sorong dlm buggy rilek jek...hehe

Ada rabbit lagi....bnyak lak tu
Mula2 kaklong takut, intai duk jauh2 je
Skali tgk adek dia rilek2 je....
Baru la ok siap kasi mkn kt rabbit...gud gurl kaklong
Xkan ngn rabbit pon nk takut...kannn

Masih kt Mardi...cantik kan bunga...
Klu ikutkan aku nk tempek baaanyakkkk gitu gambar
Tp xlarat nk taruk watermark bnyak2 hoi....
Klu leh donlod photoscape dlm fon xpe gak....
(Ha'ah...hapdet pkai fon je sambil nenen thaqeef)
Abes pusing2...p mkn...ronda2....balik homestay tdo...hehe
Takut penat....ngn ank2 lagi kan....
Petang kul 5 lebih bru kuar balik p pasar mlm....heeee

Ni time nk p pasar mlm...
Time ni kabus tebal gilew wei....
Sojukkkk......
Syokkkk.....
Haha...mcm prtama kali mai CH plak....

Tgk kt blakang aku tu...xnmpak hape dh....
Tp kami redah jgk demimu pasar mlm...
Hubby drive slowly je coz jarak penglihatan memang terhad dek halangan kabus.....cam obersi....huuuu

P sat je pasar mlm, borong2 yg nk bawak balik
Borong yg nk mkn....
Tu ats kpala kaklong hasil rembatan beliau la....


Esknye hari ahad nk brtolak balik dh....aku xleh nk redy brekfes coz thaqeef merap ckit payah nk tdo...sudahnye hubby jadi chef, goreng nasi pg tu...hehe....legaaa....siap mkn kemas2trys check out....igtkan pagi tu pasar xde, rupanye ade jgk jual2 so kitorg shopping ctu je la sblom balik....alhmdllah time balik kaklong xmuntah....

Sonok dpt brcuti....nasib baik aku bukan jenis yg suka shopping, so xkisah hubby bawak p memana pon....follow jek....yg penting masa bersama fmily kannn..... till jumpa lg ye CH thn depan....in shaa Allah.....


    

Friday, September 18, 2015

Thaqeef 10 bulan +

Kesiannye....lama xhapdet blog...rindu sgt nk brceloteh stori pasal anak2 n aktiviti sharian family aku...tp apakan daya.... tunggu la ckit masa lagi, aku memang xreti nk curi2 ckit masa hapdet blog yg kelaparan n3 ni.....tuuu....ayat....cam xleh blah....haha.....ok2, nk selit stori pasal 2 badek ni jer....lama sgt xstori pasal ank2 syurgaku, thaqeef pon ckit lg cam nk bleh jalan dh...bnyak prkembangan beliau yg aku ketinggalan tempek kt cni....huhu, hampun syg....

Hero kecik mama 10 bulan lebih dh...merangkak laju ngn jayanye skrg...kaklong dlu xde merangkak, nyulur2 trus leh jalan...thaqeef mnyulur kjap je....tu la beza 2 badek ni.... 1 lagi cik thaqeef masih belom brgigi w/pon sebatang...gusi ats bwh dh bengkak...2 3 minggu ni asyik nk brtempek je ngn mama....hadui ank...kesian kaklong, smpai naik tuntrum balik...huk2... sabau la mama ngn papa....

Dh pandai ngadap tv...dgr lagu dh boley goyang2 bontot
Comey gilew....hehe

Kaklong tasneem yg makin bnyak brceloteh
Teman mama dulu kini n slamanye....


Kena pujuk leklok kaklong suh main ngn thaqeef
Maklum ler smuuuuaaaaaa kan mainan kaklong
Adik pegang siap r....
So, kena gtau awal2 adek nk pinjam mainan kakong boleh?
Klu kaklong kata boley...ok, mknanye bleh letak la thaqeef main skali.....
Tp klu kaklong kata kaklong je, adk xbleh....
Soooo...paham2 sndirik la....
Hamboi kaklong.....

Apapon....kaklong syg thaqeef....
Dia tau thaqeef adk dia....
Biasa la adk_bradek....
Smoga ank2 mama papa ni jadi bezfren 4eva pasni yek
Jgn gaduh.....brtolak ansur n brtimbangrasa ye syg
Masing2 ada t/jawab masing2
Jgn lupa tau.....
Mama papa sgt2 syg kamu br2....muaxxss

    
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...