Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

HOME | KEDAI BAIDURI | MY SEWING | MY DIY | GALERI TASNEEM |

Saturday, October 6, 2012

Shicida Method - Teknik Mendidik Anak Cepat Pandai

time google something aku t'jumpa info yg agak bez aku rasa... so, aku copy n paste je utk aku mark info ni dlm blog aku... uols boleh tgk kt link nih....

Info : Otak kanan lebih kepada kekreatifan, otak kiri cenderung kepada kira-kira Mungkin boleh merujuk kepada sini untuk lebih faham, atau mungkin juga tak tahu sama ada anda otak kiri atau otak kanan? Juga, kliklah sini 

 1)Sewaktu anak hendak tidur atau tidur-tidur ayam, cakap padanya dengan sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, dia budak pandai dan sebagainya sebab sewaktu tidur-tidur ayam itulah otak kanannya sedang bekerja manakala otak kiri sudah tidur. Tapi kena buat dengan seikhlas hati sebab kalau dalam keadaan marah,ia tidak menjadi. Kalau mereka sudah tidur,cuba ramas-ramas jari atau tangan dia atau picit-picitkan badannya supaya dia kembali dalam keadaan tidur-tidur ayam. Cuba pratikkan pada anak anda khususnya bagi mereka yang liat bangun pagi.Insya-Allah menjadi.

2)Mula guna kad untuk ajar anak anda. Ada peserta yang ajar ABC-Z guna kad dalam masa seminggu sahaja, lepas tu mereka sudah kenal semua huruf dan boleh eja perkataan yang pendek-pendek. Buat atau beli kad banyak-banyak dan tunjuk pada mereka cepat-cepat seperti a…..b….c….d . Insya-Allah mereka cepat tangkap sebab bila kita tunjuk laju-laju otak kanan dia akan bekerja keras untuk tangkap apa benda yang ditunjuk. Boleh juga buat atau beli kad 1,2,3 atau gambar-gambar tertentu .

3) Gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan, jadi cuba ajar anak anda main tanah liat, main cat air ( water colour ) , melukis, gunting kertas, origami dan sebagainya.Memang agak leceh dan kena kemas semula, tapi untuk kebaikan anak-anak apa salahnya berkorban sikit. Satu lagi cuba lukis gambar,contohnya rama-rama,tapi hanya sebelah badannya sahaja dan suruh anak-anak sambung lukis ikut apa yang anda lukis dibahagian satu lagi.Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan.Tahukah anda kenapa orang Cina dan Jepun kebanyakannya pandai-pandai ? Ini kerana mereka makan menggunakan kayu penyepit. Kayu penyepit mengaktifkan kerja tangan sekaligus membantu menggerakkan otak kanan.
4) Jangan marah-marah atau tengking anak sebab mereka boleh simpan semuanya dalam otak kiri. Kalau tanpa sengaja marah atau menengking mereka, kembali semula ke cara pertama dan minta maaf pada mereka dengan ikhlas.
5) Cuba bina daya imaginasi mereka dengan cara bercerita dan kemudian suruh mereka menyambung semula cerita tersebut. Walaupun cerita itu merapu pun tidak mengapa asalkan mereka punya inisiatif untuk berimaginasi .
6) Main teka-teki dengan mereka. Letakkan satu barang dalam kotak dan kemudian suruh mereka teka apakah barang tersebut.Untuk permulaan, berikan mereka pilihan untuk menggambarkan jenis barang dalam kotak terbabit seperti memberitahu warna, bunyi dan sebagainya. Lama-kelamaan mereka boleh bangunkan deria keenam ( Sixth Sense ) dengan menumpukan perhatian kepada benda yang berada dalam kotak terbabit. Ini semua adalah untuk mengaktifkan otak sebelah kanan. Tapi ingat semua permainan yang hendak dilakukan itu hanya boleh dilakukan selama setengah jam sehari. Tidak perlu lama-lama kerana ia boleh menimbulkan rasa bosan.
Sebelum lakukan semua kaedah ini, pastikan anda mempunyai masa yang benar-benar cukup. Pendekatan ini memerlukan keikhlasan dan kesunggguhan. Dalam Islam sendiri pun menggalakkan ibu bapa bercakap dengan anak-anak ketika mereka mahu tidur kerana pada ketika itulah di antara waktu-waktu doa dimakbulkan. Seorang Kaunselor juga memberitahu, jangan suka menyebut JANGAN pada anak-anak kerana apa yang kita sebut itulah yang mereka ikut . Cuba ganti perkataan JANGAN dengan perkataan lain untuk menyampaikan maksud anda,misalnya – “ Tolong senyap Along ” berbanding “ Along jangan bising.

Yang ni betul, betul2, kaunselor ada cakap. Gunakan perkataan POSITIF bukan NEGATIF. Jangan gunakan perkataan JANGAN tapi TOLONG. Seperti contoh di atas, jangan gunakan perkataan BISING tapi gunakan perkataan SENYAP. Bising itu negatif manakala senyap itu positif.

Contoh lain,

“Angah jangan jadi malas, pergi buat kerja sekolah”
“Angah kene jadi budak baik, rajin siapkan kerja sekolah”
Nampak tak beza?

Lagi..kalau anak yang mula nak berjalan tu biarkan dia berjalan sendiri. Kita cuma mengawasi. Biar dia rasa bangun dan jatuh. Ini bertujuan untuk membina keyakinan diri dalam diri anak.”


Lagi…kalau anak nak panjat sesuatu, panjat pokok misalnya, jangan cakap “jangan panjat” tapi nyatakan akibat “turun…kalau panjat pokok, nanti jatuh, sakit”. Biar anak berfikir, membuat keputusan juga untuk melatih keyakinan diri.



2 comments:

Aty Fared said...

memang info yang menarik..:) thanks dear..

fiqkbe said...

xpe ke kacau anak masa tido? kang terbangun terus xnk tdo pulak :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...