Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

HOME | KEDAI BAIDURI | MY SEWING | MY DIY | GALERI TASNEEM |

Monday, February 14, 2011

Teka?

ini epal ijau (^_^)
cuba uols teka, ade bape biji buah epal ijau kt dlm gmbar ats ni...? ahaha....ni bukan contest, saje je....adui....ni la fav hubby aku...memang die amalkan sblum kitorg kawen lg...smpai skrang...buah epal ijau xpenah tak ade dlm peti ais....tiap2 mlm die akn mkn 2 biji epal ijau cicoh ngn garam...smpai aku pn t'ikut2 skali ngn tabiat die ni...tp xpe la, epal ijau kn bnyak khasiat. aku pn xtau ade bape biji epal kt ats ni, hubby aku kate dlm 20 bji ...ye la kot aku agk2, mls nk kire....blik dr market trus lempaq dlm peti ais...tetibe lak aku wat entry psal epal ijau ri ni kn? xde la, aku juz nk kongsi kebaikan epal ijau ni je.....hubby aku amalkan mkn epal ijau ni coz die elergic ngn perut buncit a.k.a boroi...kih3....meh kite check it out ckit ape khasiatnye yg aku dpt dr google:

Epal hijau mengandungi zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A dan vitamin B serta merupakan sumber serat yang mudah larut. Kita digalakkan memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

Epal hijau boleh membantu mencegah:

* Pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.
* Mengurangkan risiko penyakit jantung.
* Membantu kesihatan membran paru-paru.
* Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
* Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
* Membantu mengekalkan berat badan.
* Mengurangkan tekanan penyakit asma.
* Mengurangkan risiko barah.
* Dengan menghidu epal dapat menenangkan fikiran.


hmm...sume yg ok2 khasiatnye kn.....aku copy ckit je ni, nk bace lg uols bleh klik kt link google yg aku buat tu....so, sape2 nk sihat...bleh le amalkan mkn epal ijau yek =) piss!

4 comments:

Edda said...

epal hijau!! euuuwwwww... edda pon suke.. tapi kadang2 je suke.. kadang2 ak suke.. hehhee

Gegegurl said...

camne rase epal hijau cicah garam kak?

Baiduri said...

edda: org2 kurus elok mkn skali-skala je, coz fungsi utama epal ijau adalah mngurangkn berat badan...hehe

gegegurL: ibarat makan m'pelam ijau cicoh garam sue....hehe...masham...

genuine1224 said...

mmg bagus amal epal hijau ni..utk diet pun bagus jugak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...