Tuesday, October 29, 2013

1tahun 5 bulan sudaa.....

Ok, dh smnggu x up n3 gara2 P14G meroyan tahap dinasour.....sakit jiwa raga hokey....ko bayangkan hubby aku bayar hari jumaat lepas, tup2 hari senin tu kota dh abes....dlm masa 2 3 hari kota 15Gb boley abes? Xlogik kan....hagak2 la....er, tp hubby aku hagak org curi line....xtau la... Aku pon ckit lagi nk meroyan jgk, nk terjah blog uols pon xleh....mau xhangin.....ok dh, malas dh nk wat dosa pepagi nan indah ni.... Isnin yg nyaman....tasneem dh tido coz tdi bngun awal kul 6 lbih....so, mama nk up n3 sat naa...sambil2 masak nasi tasneem utk lunch....

 Hri jumaat baru ni genap tasneem stahun 5 bulan...hehe, xde pape pon....cuma keaktifan beliau smakin jelas brbanding dlu...aku plak kena sntiasa mncari teknik2 n idea2 baru utk menankle beliau dlm masa yg sama mngajar beliau akhlak2 yg baik.....huhu....bab akhlak aku slalu tertewas weh...kadang2 xsedar, dh terbiasa nk wat camana....tp aku cuba kontrol la....kadang rasa bersalah, aku p mintak maaf balik ngn tasneem.....cian anakku itu.... Tp sonok kan time ni ank2 mudah diajar....yg tu aku suka....tp aku xsuka org lain mngajar ank aku....huhu....ajar yg plik2 weh....so, biar la tasneem brsama mama 24jam/7 hari....mama rela.... Even papa pon kadang2 xprasan ajar tasneem jadi penakut.... Bila tasneem masuk bilik srg2, papa mula la wat suara yg menakutkan tasneem ngn harapan tasneem kuar dr bilik tu.... Klu aku, aku lebih rela pegi amik @ panggil tasneem ngn umpan bagai ke.....aku xpenah wat suara2 yg menakutkan tasneem....bukan nk ajar ank jadi berani, tp xnak ank jadi penakut smpai besar..... 1 lagi klu tasneem terantuk kt pintu cntohnye, aku xkan marah pintu tu depan tasneem konon2 pintu tu yg buat tasneem mnangis....aku akn cakap tasneem sndiri xhati2 sbb tu terantuk....aku xnak sampai besar pon tasneem asyik cari kesalahan org lain je sedangkan itu memang salah dia.... Dlu2 hubby aku slalu gak la marahkan benda lain yg buat tasneem menangis, tp aku explen leklok....skrg tidak lagi....hehe..... Ini adalah nasihat dr seorg ustaz (aku lupa nama)....supaya ank2 bila besar nti xla asyik mncari alasan @kesalahan org lain je....biar ank brfikiran positif gituuu.....


N 1 lagi, ni bukan dr ustaz tp dr org lama....bukan sume pandangan org lama xleh pakai yek.....aku amek mana yg aku pikir logikal....klu rasa2 xlogik xyah amek la.....sume org berhak kan..... Yg aku maksudkan adalah panggilan pada ank ngn panggilan 'adik'....samada ank tu baru srg ke, ank bongsu ke....jgn guna panggilan 'adik'.....nti ank tu jadi manja yg melampau, mksudnye manja yg kadang2 dibuat2 n kadang2 nampak jelik....huhu....budak2 memang comel nmpak manja kannnnn....tp klu manja kededek, comelkah? Oh, ini pandangan org lama saje.....jgn ade yg terasa plak yek.....aku mintak mahap klu ade yg terasa....dlu2 aku pon pnggil adik kt tasneem, tp hubby xsuke.....dia memang xsuka manjakan ank....suka melayan tp tegas, itu la tugas papa kan....hehe......


Budak ini tetap manja
N bikin mama papa geram nk cubit2 pipinye ituu....
Huhu


P/s: aku ngah siapkan maternity pillow n barut baby tempahan dr seorg sahabat....
Ada yg berminat gak ke? Leh emel aku at suzirizumskal@yahoo.com
Maternity pillow dh siap nti aku up n3 hokey ^_^
Daaaaa.......



4 comments:

Chenta Ummi said...

terima kasih utk tips dalam mendidik anak.. akan saya praktikkan bila dah ade anak nanti :)

Baiduri said...

Sharing is luving....hehe....sama2 kita mngutip tips.....

wardah mustapa said...

Assalamualaikum..salam ziarah!!

Jemput ziarah blog saya ;)
http://supplementforall.blogspot.com/

Fiza Rahman said...

Owh...baru tau pasal panggilan 'adik' tu. Thanks for sharing. Comelnya tasneem. Sebaya ngan anak saya qhalif ☺☺

Salam perkenalan. Thanks sudi follow blog saya ☺

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...