Wednesday, July 27, 2016

Penyakit Stroke Saraf

dah kenapa tetiba nk cakap pasal penyakit plak musim2 tgh raya lagi ni....huhu....ntah la, rasa terpanggil nk share....penyakit ni bukan duk p serang orang2 tua je......tp kita yg muda2 ni (muda lagi ker....) pon kena berhati2 jugak tau.....Allahu Akbar....mintak dijauhkan...

masa balik kampung mil hari ahad baru ni aku memang perasan biras aku cam xchat je...igtkan demam, tp kebas kaki katanye mcm nk demam urat tu....brjalan pon mcm trhincut2.... aku cakap myb sejuk kot sebab skrg cam musim hujan je kan....tgn2 pon rasa lenguh katanye, tapi sebelah je la...belah kiri....kaki  n tgn sebelah kiri mcm sakit urat...kot2 salah mkn kot aku kate, xde mkn apa pon katanye.....

tapi semalam biras aku call....katanye baru balik pegi klinik cek kaki n tgn mcm xleh nk angkat nk xleh nk wat kje sgt, so pegi cek kt kinik la....huhu....berderau aku bila dia kata dktor suspek dia mcm nk kena penyakit strok saraf....Allah, umur biras aku tu xcecah 30-an lagi hoi.... cek2 kencing manis ada, tekanan darah pon tinggi.....sbelum ni memang xde lgsung...... memang trkejut, dia pon stress duk pikir anak2 yg masih kecik lg.... aku plak mati kutu xtau nk kate apa.....huhu

so, ri ni aku gugel ckit pasal strok......strok ni berlaku bila saluran darah kt otak kita tersekat, so oksigen xsampai....klu pecah bahaya oi, nauzubillahi minzaalik.....bila oksigen xsampai kt otak atau xcukup....so, sel2 otak myb akan terganggu n rosak....

aku copy ckit tanda2 awal stroke yek....

1) Rasa lemah atau kebas secara tiba-tiba pada muka
2) lengan serta di sebelah bahagian badan adalah antara gejala seseorang itu berkemungkinan
    diserang strok atau angin ahmar.
3) penglihatan juga menjadi kabur secara tiba-tiba pada sebelah atau kedua -dua mata.

Dengan mengenalpasti tanda-tanda di atas, bertindak segera daripada segi perubatan, seseorang individu dapat mengelakkan strok yang akan berlaku ataupun mengurangkan tahap keseriusannya.

Menurut pakar, strok merupakan masalah kesihatan mengancam nyawa yang paling mudah dicegah. Oleh itu, amat penting bagi seseorang mengetahui dan memahami faktor risiko yang boleh menyebabkan strok. Kesan strok kepada pesakit adalah pelbagai. Keupayaan khusus yang akan hilang atau terjejas akibat strok bergantung pada berapa teruknya otak rosak dan di bahagian mana di otak strok berlaku. Otak adalah organ yang kompleks yang sangat hebat dan setiap kawasan di dalam otak bertanggungjawab terhadap fungsi atau keupayaan tertentu. Oleh sebab otak mengawal kesemua fungsi badan, maka strok mempunyai potensi menjejaskan semua aktiviti seseorang. Sesetengah faktor risiko boleh diubah dan sesetengahnya tidak.

Kawalan yang lebih baik terhadap faktor risiko yang boleh diubah dapat mengurangkan risiko strok dengan ketara. Antara faktor yang dikaitkan dengan strok termasuk :
1) tekanan darah tinggi,
2) kencing manis,
3) kolestrol tinggi,
4) perokok,
5) diet tidak seimbang
6) stres.


sumber: info kesihatan

penyakit ni kite boleh elak sebenarnye dgn mengamalkan gaya hidup yg chat....ni peringatan utk diri aku sndiri jgk ni.....kurangkan makanan yg berkolestrol....tu penting.... skrg mcm2 menu ade hoi, belek fb mcm2 duk lalu depan mata....huhu.... asben aku pon kolestrol tinggi tu, so peranan aku nk kena jaga pemakanan dia betul2...in shaa Allah.... smoga kita smua dberi kesihatan yg baik2...

tapi biras aku tu bukan la xjaga mkn....cuma time pegnen anak yg ke-3 hari tu tekanan darah dia naik mendadak....so, dktor kate kemungkinan history tu jgk salah 1 sebabnye.... aku doakan dia cepat2 sembuh....uols klu ada petua meh la share ngn aku.....dapat gak ikhtiar kan...in shaa Allah....



IKLAN:

pm/wassap: 019 513 8283 (puan ina)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...