Monday, November 5, 2012

tasneem 5 bulan ++

alhamdllah ank mama membesar dgn sihat n cerdas....5 bulan lebih dh... n skrg jarang2 dh dpt dgr tangisan tasneem, even balik kampung tokma pon mama dh rase sonok w/pon ade fobia ckit... kemaren p kinik tasneem kena cucuk Hep B (5bulan)...patutnye ahad mnggu lepas, tp ngah raya lagi mnggu lpas n kenduri akikah tasneem so pospon la kemaren... alhamdllah tasneem xnanges, cuma m'jerit je...marah kot sbb mama pegang dia kuat2....hehe..

jom tgk hobi baru tasneem:

video

klu tasneem main sensorg dia smpai tahap keboringan sesangat dia akn sembur2 air liur, klu dia lapar, klu dia ngantuk, baru bngun tido, klu xde org layan dia...haaa, mula la kuarkan lidah n sembur2 smpai habis basah tgn dia... huhu, mama xpandai nk stopkan tasneem dr wat mcm tu... asalkan tasneem xreyau (xnanges) udah ler.... tasneem pon dh nampak pandai skrg, dh pandai main srg2, dok belek2 mainan, mama nk wat kje pon senang hati rasanye.... sgt sonok ngn perkembangan tasneem skrg (senyum lebar2)...

ok, skrg aku nk citer ckit nape aku sedikit fobia bila balik kampung MIL spt yg aku nyatakan di perenggang atas... al-kisahnye 3 minggu je lagi tasneem nk masuk 6 bulan, xlama dh aku nk kenalkan tasneem ngn solid food...tp bila balik umah MIL rmai yg b'tanya 'dh suap nestum ke?' 'dh suap bubur nasi ke?' 'dh bagi tasneem mkn apa ni?'.... bila aku jawab xbagi mkn apa lg.... 'oh, dh bleh bagi mkn ni, bagi air nasi ke... biskut + ngn air dh bleh suap dah...' yg lebih t'kilannye time raya korban bru2 ni, biras aku coletkan agar2 merah kt mulut tasneem...MIL plak calitkan kek coklat kt mulut tasneem... ank aku tu opkos la jilat2 klu org dah calit2 kt mulut dia....waaaaaaaa..... aku meraung dlm hati... mak biras aku plak nk suap puding roti kt ank aku, secubit gak aku tgk.... bnyak tu ok, tp aku sempat bgtau yg ank aku xsuap apa2 lagi ni smbil sengih2 takut jgak org terasa kannnn..... last2 aku hangkut tasneem masuk bilik n bagi tasneem hisap susu bnyak2...mintak maaf ye, aku nk fully bf tasneem smpai dia 6 bulan...hari sabtu baru2 ni plak balik umah MIL, MIL aku suapkan tasneem ngn kuih yg bungkus dlm kulit pisang tu (nama apa ntah kuih tu).....arghhhhh....migrain2.... suap dlm dua calit gak, pastu hubby aku amik tasneem bagi kat aku suh bagi susu.... fuh, nasib baik hubby memahami gelora hati aku.....  aku dah xrasa nk balik kampung MIL lagi dah.... w/pon tasneem dah bleh mkn skalipon nti, xsemestinya dia bleh disuap ngn kuih-muih bagai...biar la aku je yg tentukan apa mkanan tasneem nti.... mintak maaf ye, biar la org lama dgn cara lama...n org baru ngn cara baru... bukan aku nk b'lagak hokey.... 1 perkara lagi yg buat aku t'kilan bila Pak Lang sembang ngn tok bagitau dia heran ngn laki aku, katanye kje Bank Rakyat tp syg duit nk beli susu tepung kt ank! nasib baik tok pandai ckit jawab... susu ibu ngn susu tepung elok la susu ibu.... kali ni klu pak Lang bunyi lagi pasal susu tepung depan aku, aku try nk sound r Pak Lang.... susu tepung kan susu lembu, aku xnak ank aku bodo mcm lembu....sory r Pak Lang, hubby aku xpenah b'kira langsung utk ank bini dia hokey.... 

w/pon aku belom suap tasneem ngn mkanan lagi tp ank aku ni tak penah kelaparan ok.... even dia tido 2 jam lebih pon aku akn kejutkan dia utk bagi dia hisap susu... so, apa masalahnye klu aku xsuap ngn mkanan lagi? bagi aku diaorg suap awal2 mknan kt ank juz 1 trend je....asal ank tgk kita mkn mesti ank tingin nk mkn jgk.... budak2 opkos la tingin, tp kita jgn la ikut apa yg ank tinginkan tu.... lgpon utk kebaikkan ank, bukan b'sikap kejam kannnnn......


aku sndiri pon dah xsabar nk bagi tasneem mkn sebenarnye.... tp slagi tasneem xmasuk setahun aku xnak suap tasneem ngn mkanan yg ade perisa.... fobia la wey nk balik kmpung MIL pasni.... biras aku tu ank xmasuk stahun dah bagi ais krim, air kotak.... t'kejut aku... pastu bising2 cakap ank dia xnak mkn nasi.... dah ko bagi dia rasa mknan sedap2, opkos la dia xnak mkn nasi....nasi kan tawar....xsedap...  ank dia yg 3 tahun tu plak mkn nasi ngn ikan je...kadang2 mkn nasi ngn kicap je....so, mana khasiat2 yg diperlukan oleh ank tu? aku bukan nk kondemkan dia.... tp kesian kt budak tu nk m/besar tanpa khasiat.... bngun tido je cari cokelat, cari keropok, cari air kotak... cari air merah (air sirap)......huhu.....kesian hokeh....

myb m'cabar nk mngajar ank mkn itu dan ini....biar la aku merasa cabarannye tu camana.... so, kena la cari ilmu kannnn........ 

tasneem....3 mnggu lg mama suapkan tasneem ye.... mmmmuuuuuuuaaahhhhssssss......

3 comments:

fiqkbe said...

mencabar jgk nk jaga anak kecik ngn cara kita sendiri kn. fuh nervous lak :P xkan la org tua2 xtau yg susu ibu lg bgus. pelik2...

aTy _faRed~ said...

samaaaaaaaaaaaaaa..!!! aty pon mase mertua datang ritu..sikit nyer seriau..!!! memang berpeluh nak menolak..mak mertua tak perabeh dok soh bagi makan tu ini...haaiihh..memang mencabar....pasal susu badan tu pon satu hal..aty pelik ya hamat..siyes..ape yang jelik nyer kalau bagi susu badan kat anak..heran ngan orang2 yang tak paham konsep susu badan tu lebih bermutu dari susu tepung..dan lagi..kan sempurna kalau dalat bagi anak minum susu badan sendiri dari bagi susu tepung kan...hurrmm...-emosi nih...

Syiera Bucuk said...

haiii...jom join contest n lihat bpe ramai yg suka bergmbar dgn parents mereka....sayangilah ibu bapa kita & jom abadikan kenangan bersama mereka melalui hadiah menarik:)

http://syierahalf.blogspot.com/2012/11/contest-i-love-my-parent.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...