Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

HOME | KEDAI BAIDURI | MY SEWING | MY DIY | GALERI TASNEEM |

Saturday, February 28, 2015

Kisah berpantang sendiri...

Lamanye aku xhapdet blog...xsempat nk mencuri masa skrang, pLus line tenet sgt slow... Bnyak benda aku nk hapdet pasal anak2 n pasal kehidupan aku skrg yg dh jadi mak beranak dua....alhamdulillah... So, n3 kali ni aku try jgk taip ngn penuh kesabaran menanti loading upload gambo yg bnyak aku nk tempek...nak2 gambo thaqeef, cian hero mama...sori ye cayang mama xsempat...tp gambo awak tetap ade, mama akn tempek jgk utk tatapan awak n kakLong d masa depan ^_^

Memula nk stori pasal kesah aku berpantang ri tu...alhmdulillah, w/pon berpantang kt umah sndiri n dibantu oleh cik suami je...smuanye dpermudahkan.... Dugaan tetap ada, coz kakLong tasneem kami xhantar mana2... MIL n tok ada sruh hntar tasneem balik kmpung, tp aku sehati n sejiwa ngn cik suami xyakin utk brjauhan ngn tasneem...xpenah brpisah kekdahnye, so biarlah brsama2 kami... Bukan takut tasneem mnangis cari mama papa, tp takut mama papa yg meraung tingat kt tasneem nti...haha

Tapi tu la, org tua2 dh pesan jgn berpantang sndirian klu ade ank kecik (tasneem)... Aku tahu ni pon dh 2 3 mnggu brpantang.... tetiba tingat nk tepon BFF, katanye ye la kita kan dlm hadas besar, skuat mana kita cuba utk tahan xnak marah pd ank, tp hasutan iblis lg dekat ngn kita....btul la tu, spnjang dlm pantang ri tu aku slalu je pasang bacaan quran kt hs/tv...tp ye la, xleh nk tepis kadang2 trlepas jgk amarah pd tasneem...mama mntak maaf sayang.... Tasneem masih trkejut ngn kehadiran org baru dlm umah kami...so, opkos la ciri2 rasa trgugat tu ada...w/pon sbelom adeknye kuar dia sgt excited nk main ngn baby....tp bila baby dh ade depan mata, dia xthu nk main camana...baby juz hisap susu, tido, n mnangis jek....aku ingt lagi mula2 wat balik baby ke umah, tasneem tutup telinga bila dgr baby nanges....dia mnjauh....kesian okey...nk dekat ngn mama, tp mama asyik la meriba baby....
Alhamdulillah skrg tasneem dh boley trima yg dia ada adek...kadang2 bangun pagi klu xnampak baby mesti dia tanya "mama, mana baby?" @ "mama, mana adek?" n klu baby ngah tdo tiba2 dh bangun,
tasneem yg tlg gtau "mama, adik jaga"...n alhamdulillah jgak stakat sampai hari ni tasneem xpenah skalipon lg jentik adik dia....dh boley trima seadanye adik dia skrg....tasneem memang ada potensi utk jadi kakak yg baik, in shaa Allah......cumanye kadang2 klu aku ckap adik nk pinjam mainan dia, ada gak xbagi... "Tasneem punya" katanye....hokey2...

Nk story gak perkara yg buat aku mengalir air mata time berpantang ri tu...pasal tasneem la, myb salah aku jgak...sbelom adek dia kuar aku sgt manja ngn tasneem...tido memang xpenah brpisah opkos la...tapi aku yg tidokan dia tiap2 mlm, w/pon papa ada jgak try tidokan tasneem...dia tetap xleh tido, camana pon mesti cari mama...so, dlm pantang ri tu aku ngn baby tido tilam single kt bawah, papa n tasneem tdo ats katil...myb la tasneem rindukan aku coz dh bnyak mlm sblom tu dia tdo ngn papa time aku xbalik lg....papa plak xdenye nk dodoi2 tasneem coz penat sgt.... Yg buat aku tersentuh hati bila tasneem turun dr katil n datang tdo kt kaki aku, nk tdo tepi@sebelah aku memang xmuat dah...sedihnye (brgenang air mata)....lepas adik nenen, aku trus ajak tasneem naik katil balik n dodoikan dia smpai trtdo....
1 lagi kisah yg buat aku mngalir air mata....1 malam tu mcm biasa la tasneem tdo lewat so aku yg temankan dia...tgk lagu2 dia kt laptop, papa dh tdo penat sgt akhir2 tahun biasa la kje bank nk close itu la, nk balance ini la... So, tgh2 sembang ngn tasneem tgk lagu2 dia aku bangun nk tutup tv...elok je tekan suis plug tv adik pon ek ek nk susu...aku masuk bilik...myb tasneem xsedar, so bila dia pandang blakang tgk xde org dia meraung...papa trkjut, aku cakap kt papa p tdo kt luar jap teman tasneem dia xngnatuk lagi tu...ok, papa pon p tdo kt luar....2 mnit kmudian tasneem masuk bilik tgk aku nyusu adik....dia diam je, aku tnya nape? Aku ajak dia meh tdo sbelah mama....dia pon naik tdo sbelah aku...tp aku tgk muka dia sebek2 tahan dr nangis....dia pandang aku, pastu pandang adik...then dia gosok kepala adik....aku tnya lagi, tasneem ok ke? Pastu dia pusing muka belah sana...aku nampak muka dia sebek2 tahan xmau nangis....Allah....aku yg nangis dlu....aku gtau dia, aku sayang sgt kt dia....sampai aku hilang kata2.... Tasneem mcm faham aku kena dulukan adik dr dia skrg, w/pon dia sgt rindukan masa dia ngn aku mcm dlu2.... Aku kuatkan semangat, aku yakin ini hanya permulaan n tasneem akn brsyukur 1 hari nti yg dia ada adik..... Ada jgak la aktiviti yg aku buat utk tasneem time dlm pantang ri tu, ye la time tu thaqeef bnyak tdo kan....

Trima kasih jgak pada en.suami yg bnyak brkorban n brsusah payah jaga aku dlm pantang...kul 5 pagi dah bngun tanak nasi, buat sayur sawi, bakar ikan....kje umah sume en.suami yg buat....syukur alhmdulillah...trima kasih ya Allah....

Nk tempek gambo thaqeef la ^______^






See...dah pandai main skrg hero kecik aku ni...betapa lambatnye aku hapdet kt blog kesayangan ini... Thaqeef dh masuk 3 bulan lebih time aku taip n3 ni....sori cayang, mama lambat...
Tp alhamdulillah awk sihat2 aje...berat trkini xtau lagi, blom check up 3 bulan...mnggu lpas cuti CNY kita balik ganu seminggu....postpon mnggu depan hokey...

Ok, tu dulu la utk permulaan citer thaqeef ek...nti mama sambung tau...




 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...