Tuesday, October 29, 2013

1tahun 5 bulan sudaa.....

Ok, dh smnggu x up n3 gara2 P14G meroyan tahap dinasour.....sakit jiwa raga hokey....ko bayangkan hubby aku bayar hari jumaat lepas, tup2 hari senin tu kota dh abes....dlm masa 2 3 hari kota 15Gb boley abes? Xlogik kan....hagak2 la....er, tp hubby aku hagak org curi line....xtau la... Aku pon ckit lagi nk meroyan jgk, nk terjah blog uols pon xleh....mau xhangin.....ok dh, malas dh nk wat dosa pepagi nan indah ni.... Isnin yg nyaman....tasneem dh tido coz tdi bngun awal kul 6 lbih....so, mama nk up n3 sat naa...sambil2 masak nasi tasneem utk lunch....

 Hri jumaat baru ni genap tasneem stahun 5 bulan...hehe, xde pape pon....cuma keaktifan beliau smakin jelas brbanding dlu...aku plak kena sntiasa mncari teknik2 n idea2 baru utk menankle beliau dlm masa yg sama mngajar beliau akhlak2 yg baik.....huhu....bab akhlak aku slalu tertewas weh...kadang2 xsedar, dh terbiasa nk wat camana....tp aku cuba kontrol la....kadang rasa bersalah, aku p mintak maaf balik ngn tasneem.....cian anakku itu.... Tp sonok kan time ni ank2 mudah diajar....yg tu aku suka....tp aku xsuka org lain mngajar ank aku....huhu....ajar yg plik2 weh....so, biar la tasneem brsama mama 24jam/7 hari....mama rela.... Even papa pon kadang2 xprasan ajar tasneem jadi penakut.... Bila tasneem masuk bilik srg2, papa mula la wat suara yg menakutkan tasneem ngn harapan tasneem kuar dr bilik tu.... Klu aku, aku lebih rela pegi amik @ panggil tasneem ngn umpan bagai ke.....aku xpenah wat suara2 yg menakutkan tasneem....bukan nk ajar ank jadi berani, tp xnak ank jadi penakut smpai besar..... 1 lagi klu tasneem terantuk kt pintu cntohnye, aku xkan marah pintu tu depan tasneem konon2 pintu tu yg buat tasneem mnangis....aku akn cakap tasneem sndiri xhati2 sbb tu terantuk....aku xnak sampai besar pon tasneem asyik cari kesalahan org lain je sedangkan itu memang salah dia.... Dlu2 hubby aku slalu gak la marahkan benda lain yg buat tasneem menangis, tp aku explen leklok....skrg tidak lagi....hehe..... Ini adalah nasihat dr seorg ustaz (aku lupa nama)....supaya ank2 bila besar nti xla asyik mncari alasan @kesalahan org lain je....biar ank brfikiran positif gituuu.....


N 1 lagi, ni bukan dr ustaz tp dr org lama....bukan sume pandangan org lama xleh pakai yek.....aku amek mana yg aku pikir logikal....klu rasa2 xlogik xyah amek la.....sume org berhak kan..... Yg aku maksudkan adalah panggilan pada ank ngn panggilan 'adik'....samada ank tu baru srg ke, ank bongsu ke....jgn guna panggilan 'adik'.....nti ank tu jadi manja yg melampau, mksudnye manja yg kadang2 dibuat2 n kadang2 nampak jelik....huhu....budak2 memang comel nmpak manja kannnnn....tp klu manja kededek, comelkah? Oh, ini pandangan org lama saje.....jgn ade yg terasa plak yek.....aku mintak mahap klu ade yg terasa....dlu2 aku pon pnggil adik kt tasneem, tp hubby xsuke.....dia memang xsuka manjakan ank....suka melayan tp tegas, itu la tugas papa kan....hehe......


Budak ini tetap manja
N bikin mama papa geram nk cubit2 pipinye ituu....
Huhu


P/s: aku ngah siapkan maternity pillow n barut baby tempahan dr seorg sahabat....
Ada yg berminat gak ke? Leh emel aku at suzirizumskal@yahoo.com
Maternity pillow dh siap nti aku up n3 hokey ^_^
Daaaaa.......



Saturday, October 19, 2013

Vitagen

Btul ke vitagen baik utk perut?

Ok, aku xkental....dh bagi tasneem minum vitagen
Kononye xnak ajar ank minum minuman kotak bagai
Manis la hape la bla bla bla....
Sbelum ni ade la jgk suap steguk dua minuman brgula
Kt tasneem....dh bagi mkn kuih muih bagai
Tp tasneem jenis mkn ckit2 ala2 merasa je
So aku xkesah sgt la...

Yg terasa nk bagi vitagen kt tasneem ni
Alkisahnye ptg kmaren bagi tasneem main2 kt luar pagar
So, dia terjumpa la bekas minum vitagen 0
Duk hangkut bekas tu ke hulu ke hilir 
Skali skala dgr tasneem duk kata nanok (nak)
Kadang trjumpa straw hangkut jgk hulu hilir
Haish, kesian ank aku
Trus call hubby gtau balik nti tlg belikan air vitagen kt tasneem
Huhu...pasrah....
Tp aku bg sparuh je kt tasneem, bukan bagi sbotol trus
Tupon tasneem mnum ckit2

Aku bagi vitagen kt tasneem bukan la sebab tasneem sembelit
Ke hape....
Alhmdllah stakat ni tasneem xpenah sembelit lagi
Skali skala poo poo pejal tu ade la
Tp xde smpai meneran bagai
Tiap2 hari mkn sayur n buah, sembelit jgk xtau la...
Cumanye tasneem kurang minum air, itu aje...huhu
Brgantung pd susu je la smata2....

Hmm...xpe kot bagi vtagen skali skala kt tasneem
Bukan slalu kan....
Lagipon makanan ruji tasneem masih xbrperisa
So, kasi can la kt dia skali skala....hehe

Air kotak memang xbagi trus....
Nk bagi vtagen pon pikir 5 6 kali
Inikan plak air kotak...huuuu
Tnggu la besar ckit lagi ye syg
Bukan mama xnak bagi
Biarlah brpantang time kecik2 ni, dr berpantang bila 
dh tua2 nti...lagi parah....


 

Friday, October 18, 2013

Hujung minggu

Citer hari sabtu ahad sbelom raya baru ni punye...ala, bukan citer bez pon....tp xpe la aku nk tempek gambar je wat kenangan....hehe....pagi sabtu tu hubby ade mesyuarat agung bank rakyat kt Park Evenew Hotel, dekat sgt la ngn umah sewa kami ni....dlm kul 2 lebih baru habis kot...igtkan hubby nk rest je kt umah, maklum la penat kan...shari sbelom pon dh balik lewat nk stle hal mesyuarat tu.... Tp balik2 je trus gtau kt tasneem 'ptg ni kita p pantai merdeka ek'..hehe....pantai merdeka je pon, xkisah la...tasneem pon dh boring duk umah je....mamanye tambah2 lg la...huuu

Lpas solat asar siap2 dlm kul 5 lbih jgk p pantai merdeka....tasneem dh mcm ala2 sleepy gitu.....jadinye mood xbape nk ok.....huhu

  
Dh pandai tgk kite
Tu duk tunjuk kt papa la tu kite duk terbang


Muka sdikit ketat
Time ni dh dekat kul 7, so kami dh nk bredar
Tp tasneem tidak rela
Ngah sonok lagi tgk org ramai
Lagi2 tgk budak2 ngah main kt play park
Ksian ank mama....


Ni plak hari sabtu lepas balik dr umah MIL
Hubby la yg nk singgah kt pantai murni
Baru lepas hujan
So boleh la amik angin laut jap...
Sian tasneem xleh main kt play park coz basah
Ni pon muka ketat ngantuk dh petang kannn....

Aku suka tgk gambar ni...my kesayangan

Ok, tu je kisah hari minggu kami


Hmmmm....skrg aku ngah alami masalah ni
Fuh, tersgt mnguji kesabaran....
Err, uols camana ek?



Thursday, October 17, 2013

Aidiladha 2013

Selamat hari raya aidil adha uols....mak aku amik jgk bahagian korban thn ni, tp aidiladha thn ni turn beraya di kedah...huhu... Spatutnye jgk aku n tasneem ade baju baru, tp xsempat nk jahit....waaaaa.... Aku sempat siapkan yg mak aku 2 pasang pos ptg sabtu, ptg ahad sampai....laju jgk la pos laju ek, sg.petani ke dungun sehari je....alhmdllah.... Pastu aku sempat siapkan jgk yg mil aku spasang....spanjang aku mnjahit mnggu lepas tasneem sgt buat perangai....ko tgk, budak2 klu xlayan n brmain sama2 ngn dia, dia akn cenderung utk mnjadi nakal....huhu....nasib baik aku xmnjahit spenuh masa....bila balik umah mil aku, otomatik prngai tasneem tersgtlah baiknye...trsgtlah bijaknye....ye la, kt sana ramai yg melayan dia... Si qaseh ngn sofiyya balik kelantan, so xde la kena buli sgt my tasneem...hehe

Em, raya bese2 je kt kedah....plus hujan rahmat start pagi2 raya, so beraya keliling umah je la umah mak chik, mak lang, n mak ndak....pastu balik tidokan tasneem...then petang ziarah kubur arwah tok n wan belah fil....pastu trus ke kg.pisang alor star umah adik-badik fil knduri korban...

Raya ke-2 lak dh start kemas2 umah mil, sapu n vacum bagai....ptg kami dh cau ke sg.petani....n ri ni hubby dh start kje....begitu juga ngn aku....kain selambak wei nk basuh....harus 2 3 round putar mesin....fuh.... Ok, aku jgk kena ganti balik masa utk tasneem....masa yg aku amik utk mnjahit mnggu lepas....aku nk tasneem back to perangai asal dia....xmo buat2 prangai lagi....kesian ank mama...huhu....sory syg....

Uols mesti meriah kan raya....camana pon kita sambut, semoga kita sntiasa dirahmati n diberkati....ameennnn.....


Tasneem pakai baju raya aidilfitri baru ni je
Sampai petang pakainye...huhu...sadis...
(Tgn yg mnghulur itu adalah tgn ucunye)
Time ni 2 3 kali tasneem pusing salam ngn sume org
Sume gelak kt dia....haha....comey ank mama...


   

Friday, October 11, 2013

Breast feeding....

Hmmm....tasneem bru stahun 4 bulan lebih, tp dh ada suara2 suh tasneem benti mnyusu badan...'dh besar kot, sudah2 la minum susu badan...dh boley benti tu'....erk, aku hanya mampu tersengih je.... Susu badan aku xkering lagi, masih cukup utk mngeyangkan tasneem.... Ada yg brtanye, tasneem dh masuk 2 tahun ke? Klu stahun 8 bulan dh boley benti nyusu badan, org tua2 kata budak pompuan klu cukup 2 tahun bru benti nyusu badan nti ank jadi tak aktif (pasif)... Budak lelaki xpe benti time umur 2 tahun.... Aku xpecaye, aku xpecayeeeee..... Camana pon aku tetap nk nyusukan tasneem smpai umur dia 2 tahun.... 1 lg org tua2 kata adik ngn kakak/abang xleh brkongsi mnyusu badan skali....mksudnye klu ade adik, kakak/abg yg masih mnyusu badan dh kna benti....kakak/abg xleh minum susu adik la mksudnye....nti kakak/abg akn jdi pasif sebab minum susu adik....adiknye plak tetap aktif....haish, macam2....sori, aku tetap xpecaye.... Klu pon ada, aku anggap itu adalah kebetulan..... Bagi aku susu ibu adalah hak anak....nape xnak bagi plak kan? Lain la klu susu kering memang xde, yg tu consider la bagi fm... Adui la, macam2...

Ye la, aku hormati nasihat org2 tua....diorg lebih dulu mkn garam kan....tp dulu n skrg xsama..... Apa pon xde sebab utk aku benti bf kt tasneem.... Susu masih melimpah-ruah.... Jauh lagi perjalanan tasneem utk bf ngn aku....8 bulan lebih lagi.... Jgn la disuruh aku benti mnyusu tasneem w/pon hnya skadar gurauan.....daku xsnggup..... Bnyak lagi benda lain nk brgurau ponnnnn...... Its ok aku xkan nyusahkan sape2 pon w/pon aku bf tasneem....aku xkacau org, aku ngn tasneem je.....pliz ok, sudah2 la bagi mitos kt aku.... Korang nk pecaye mitos tu silakan, but not me....huhu



Thursday, October 10, 2013

Galeri tasneem

Tomato


Apel ijau

Merpati

Tokojut...

Orange

Grapes

Grapes lagi...


Monday, October 7, 2013

Cik ephyra....

Muehehe...pengaruh uols memang kuat hokey....hehe....xde la, aku yg terpengaruh....bese la, pompuan kannnn....sape xmo cantik weh depan mata en.asben...oleh itu sampai la skotak premium ephyra aku punye hari ini....spatutnye hari sabtu lagi dh sampai, dah aku outing kan...pospon la ri ni...



Ok, esk boleh mula kot
Haruslah snap pic sbelom n slepas pnggunaan
Hehehe.....


Sunday, October 6, 2013

Penatnye....

Fuh, hari minggu memang penat kan....klu xouting kang boring lak duk umah, hari mnggu je la nk cuci2 mata pon...huhu.... Hari ni ke Padang Besar lagi utk kesekian kalinye....hamboi, rajin sungguh ke sana.... Hubby aku nk cari baju sejuk pakai kt opis, skrg kan musim hujan....xtahan woo sejuk plus aircond atas kpala...huuu, cian suamiku.....

Mcm bese la mil n tok mesti ikut skali, bukan nak ikut tp kami yg ajak....meriah ckit....hehe....brtolak tdi dlm kul 11.30 kot....ikutkan nk p Wang Keliang, tp klu hujan xleh nk shoping la weh....sana kan kedai tepi jln je....so, ke Padang Besar la lebih slamat utk shoping coz kedai dlm bangunan...aku bukan beli ape pon, window shoping je...rembat la selai baju pastu mangkuk tingkat, kelambu moden, n kropok-krepek plus buah limau barli....tasneem xde bli ape pon, mainan lampu kelip2 je, tu pon nk bagi dia pegang benda klu x kalut nk berjalan....tempat org ramai camtu bukan leh nk jln2 nak oi....stroller xbwak coz dh tahu tasneem xmo duduknye dlm tu....huhu...

time balik hujan rahmat mencurah2 ngn lebatnye...alhamdulillah kami slamat smpai....tasneem pon xde nk meragam sgt....

Em, penat la weh....n3 pendek sajo tanpa gambar ri ni....zzzzzz

Saturday, October 5, 2013

Rumahku syurgaku-bhgn 2

Hari ni pegi tgk rumah lgi....mnggu lpas tgk dr luar je, dh konpem nk beli so mlawat bahagian dalaman plak ri ni.... Kami beli rumah sub-sale jenis semi-d, itu je yg mampu...tp alhamdulillah dh brsyukur sgt2.... W/pon rumah 2nd hand, tp tuan umah xpenah duduk pon rumah tu sejak beli thn 2005... So, xde cacat-cela kesan rumah didiami la....cuma ada kesan tinggalan lama, tu je....huhu.....tp yg bez, playground sgt dekat ngn umah selang 2 3 biji umah je, pastu tadika pon dekat leh jln kaki...n skolah rendah jgak dekat xpayah kuar jln besar....alhmdllah...jiran2 kiri kanan depan n blakang adalah melayu, lega di situ.....


Ruang tamu
Gril xde, so kna ltak gril dlu

Sliding door di bahagian tepi

Ok, dining area n dapur
(Pintu dapur pon dh lobang2 mkn dek anai2)
Iye...dapur seciput je
Sinki pon sgt sedih
 dapur akn disambung lg ke blakang
N akn buat pemisah jgk antara dining area ngn dapur
So, xde la luas mata memandang trus ke dapur kan...

Bilik air n toilet jgk agk seciput
So, akn dibubarkan n dibuat yg lain bersebelahan dapur yg disambung nti
So, ruang ni akn dibahagi dua utk penambahan ruang bilik 2 n bilik 3
Bilik 2 n 3 tu di kiri n kanan...
1 lagi bilik diperlukan....stor......
Err....xtahu ckup ruang ke x...huhu

Ni plak master room
Bilik air dlm ni jgk akn dibubarkan nti
Utk ruang yg lebih luas....

Ok ni pemandangan dr ruang tamu
Terus menerus nampak dapur
Hopefully lpas renovation nti xnmpak dh sinki tu...huhu
Nk renovate pon perlukan modal yg besau.....
So kna menabung dlu baru boley renovate
Dah la hubby aku srg je tungkus-lumus duk kje
Alamatnye lambat lg la nk mnyusun atur umah ni....hehe
Xpe la, yg penting dh ade kan

Xsabar ok nk masuk umah baru ni
Tp lambat lagi ni
Tahun depan dh konpem
Skrg masih dlm proses
Doakan urusan kami dipermudahkan ye...trima kaseh =)






Friday, October 4, 2013

Aktiviti tasneem...

Huhu....kononnye nk menghapdet blog tetiap hari....tp xda pape pon nk brciter....balik2 kisah ank, balik2 pasal ank....itu ajooo....lantak la kan, aku ade ank...hehe...

Kisahnye kemaren dlu gigi taring belah ats tasneem nk kuar....dia pnya peel ya Allah.... Aku dh agak mesti ade gigi nk kuar coz tdo t/hari skejap je, pastu nk brtempek menenen je ngn dia... Time nk mandi pon bukan main bnyak songeh dia.... Skali ptg tu dia poo poo utk kali ke-2, so aku nk tukar la pampers....masa tu la dia start mngamuk xhengat dunia, nk masuk blik air xmo....daku trpaksa la memaksa, dh siap basuh xmo pakai pampers plak....2 keping pampers trkoyak dek sepak terajang dia....oh, hilang kesabaran di situ.... Aku rasa kali ni la paling teruk peel dia klu nk tumbuh gigi....tu ade lagi gigi xtumbuh, brsedia la wahai aku....huhu...

Jadinye gigi tasneem skrg dh ade 13 btg...kesian gak tasneem kmaren, xleh nk tdo...xslesa la tu, dia ngantuk spatutnye kul 8 lbih dia dh tdo, tp kjap2 trjaga so aku trus bngunkan dia....



Mcm2 aktiviti dia buat, aku layankan aje...
Smpai 1 tahap dia dh pening baru 
Hangkut masuk bilik n tidokan 
Dkat pkul 12 jgk tasneem tdo
Jarang ok tdo lewat2 camtu...
Tp dlm smnggu msti ade skali hari yg dia akn tdo lwat
W/pon tdo kjap je di siang hari
Jadinye pd hari yg trpilih dia tdo lwat tu, 
Mama akn kpenatan lbih ckit la...huhu




Kmaren dh ok n back to normal dh peel tasneem
Alhmdllah....
N aku pon ade ubah ckit kdudukan meja dia
Hapy kemain....


Err...kjap je la...
Ni la salah 1 sebab aku ubah kdudukan meja dia
Atoyai....totap naik ats meja jgk....
Nk wat camano
Sbenarnye meja ni hubby aku dh simpan dlm bilik stor

Eh, aku gatal2 p hangkut balik 
Rasa xbez la tasneem xde meja
Huhu...camana xnak bagi tasneem naik ats meja ni?

Nampak x double tape kt dinding belah kanan tu?
Aku tampal abc tasneem yg kecik2, tp sume tasneem cabut
Time tu meja duk tepi sana, so smpai la ngn ketinggian tasneem
Bila duk ats meja
Haishhh....apa pon tara boley...





Tuesday, October 1, 2013

Lunch....

Jom teman iols lunch....msak simple2 ri ni sayur lemak taugeh+udang, daging goreng+kacang buncis+carrot, telur dadar (mls dh nk goreng ikan) n sambal blacan (wajibarunnah) serta air 0 ajo(bagus utk ksihatan).... Slamat mnjamu slera uols...




 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...